FANDOM

Glitch eli toimintahäiriö on häiriö pelin ohjelmoinnissa. Toimintahäiriöiden vakavuudet ovat vaihtelevia, pahimmissa tapauksissa pelaajia rankaistaan porttikielloilla. Yleisimpiä toimintahäiriötiä ovat pelin grafiikkahäiriöt, joilla ei ole vaikutusta pelin talouteen. Kuuluisin toimintahäiriö on Faladorin joukkosurma, jossa tietyt pelaajat pääsivät tappamaan toisia pelaajia ympäri RuneScapea.

Toimintahäiriöiden hyväksikäyttäminen

Toimintahäiriöiden hyväksikäyttäminen on sääntöjen rikkomista. Kun toimintahäiriö on tekemisisssä pelin talouden kanssa, Jagex usein rankaisee pelaajia nollaamalla pelaajien pankit ja taidot, sekä antaa ikuisen porttikiellon. Yleisissä grafiikan toimintahäiriöissä ei käytetä samanlaisia rankaisuja.

Jagex on ilmoittanut pelaajille, että jos he löytävät toimintahäiriön, siitä on ilmoitettava välittömästi RuneScapen foorumeilla

Merkittävät toimintahäiriöt

Faladorin massamurha

Faladorin massamurha johtui pelaajien hyväksikäyttämästä toimintahäiriöstä, joka alkoi erään pelaajan talossa. Massamurha loppui, kun pelaajajille annettiin porttikiellot. Tämä on koko RuneScapen kuuluisin toimintahäiriö, joka johti miljoonien arvoisten tavaroiden ja rahamäärien menetykseen.

Noclip-toimintahäiriö

Noclip-toimintahäiriön käyttäminen antoi pelaajien kulkea seinien läpi missä tahansa paikassa ympäri RuneScapea.

Helmikuun 25. päivän toisen pelaajan kaataminen, 2009

Helmikuussa päivityksen mukana pelin keskustelulaatikkoon tuli "µ" merki, jonka painaminen aihetti pelaajan selaimen kaatumisen. Tätä toimintahäiriötä käytettiin hyväksi PvP-tilanteissa.

Juhlahattujen kopiointihäiriö

Juhlahattuja onnistuttiin kopioimaan RuneScapen ulkopuolisella ohjelmalla, joka tunkeutui pelin moottoriin.

Pingviinien piiloudu ja etsi -aktiviteetti -toimintahäiriö

Pelaajat pystyivät painamaan useampia kertoja pingiinejä, joka johti suuriin määriin pisteitä. Pelaaja pysty vaihtamaan pingviinipisteet kokemukseksi.

Kaarijousten nuolien kopiointihäiriö

Pelaajat, jotka käyttivät nuolien lumoamistaikaa nuoliin, onnistuivat käyttämään yhtä loitsua useampaan nuoleen kerralla, johtaen suuriin määriin rahaa.

Varustettava veitsi -toimintahäiriö

Pelaajat onnistuivat laittamaan tavallisen veitsen päälle, jolla oli todella vahvat ominaisuudet. Sitä käyettiin PvP-tilanteissa.

Riimujenteko luolastontutkinnassa -toimintahäiriö

Kun pelaajat kehittivät riimujentekoa ollessaan luolassa Daemonhemissä, he onnistuivat saamaan suuria määriä kokemusta, joka myöhemmin johti pelin palauttamista takaisinpäin.

Guthixin teen toimintahäiriö

Kun pelaajat joivat Guthixin teetä, tee palautti elämäpisteet kokonaan, paransi myrkytyksen ja palautti energian täyteen.

Varallisuuden sormuksen toimintahäiriö

Varallisuuden sormuksen käyttö LootSharen ollessa päällä, johti siihen että lähes jokainen pelaaja samassa keskusteluryhmässä sai vuorollaan harvinaisen saaliin, kun pelaajia oli useita.

Rahapussi -toimintahäiriö

Pelaajat onnistuivat rahapussin avulla saamaan useita satoja miljoonia kerralla.

Botwatch -toimintahäiriö

Kun Jagex lisäsi peliin Botwatchin, ohjelmointivirheestä johtuen se antoi porttikiellon lähes 40 000 pelaajalle. Jagex korjasi virheen, poisti pelaajilta porttikiellon ja pahoitteli tapahtunutta. Porttikiellon saaneet pelajaat saivat 10 onnenpyörän lippua.