ElőnyökSzerkesztés

F2P Maxed Level

Nem jár semmilyen költséggelSzerkesztés

A játékosoknak nem kell fizetniük, mégis korlátlan ideig játszhatnak. Úgy is tekinthetünk rá, mint egy új játékosok számára készült tesztelési lehetőségre: ha nincsenek megelégedve vele, akkor anélkül hagyhatják abba, hogy egy fillért is költöttek volna rá. Arra is tökéletesen alkalmas, hogy megtanulják a játék alapjait, mielőtt előfizetővé válnának. Természetesen az is lehetséges, hogy a member tagság kiváltása nélkül játszanak tovább.

Egyszerűbb játékmenetSzerkesztés

A játékosoknak több idejük jut szórakozásra és szocializálódni. Nem sürgeti őket az érzés, hogy ezekre a tevékenységekre az értékes játékidőt pazarolják (és ezzel együtt a befizetett pénzüket), amit akár questek teljesítésére, pénzgyűjtésre, vagy skillek fejlesztésére is fordíthatnának. Könnyebben, fokozatosabban elsajátíthatják a játék irányítását, mivel a free-to-play questek és szörnyek könnyebbek előfizetős megfelelőiknél. Az egyszerűbb játékmenet azt is jelenti, hogy kevesebb a zavaró tényező, ezért a free playerek sokkal könnyebben fókuszálhatnak a kitűzött céljaik elérésére.

Nagyobb sikerélménySzerkesztés

Mivel a skillek fejlesztése általánosságban egyszerűbb memberként, ezért egyesek szerint ugyanaz a cél elérése nagyobb sikerélményt jelent az ingyenes verzióban. A hosszú ideje F2P játékosok úgy tekinthetnek a P2P-re történő váltásra, mint a nehézségi szint, és egyúttal a nehezen elért eredmények értéknek csökkentésére.

Nagyobb túlélési esélySzerkesztés

A free-to-play világban található szörnyek általában közel sem olyan erősek, mint member társaik. Vegyük például a sárkányokat: közülük csak Elvarg tizedelheti a free playereket, míg a green, blue, red, black, bronze, iron, steel, mithril és frost dragonok, a King Black Dragon, valamint a Queen Black Dragon csak a fizetős szerverek különböző szegleteiben lelhetők fel, és a játékban nagyra értékelt zsákmányokat dobják. Végül nem kell tartaniuk Poisontől (mérgezéstől), ami egy óvatlan P2P játékost legyengíthet, vagy meg is ölhet.

HátrányokSzerkesztés

Kisebb játékterületSzerkesztés

A F2P játékosok hozzávetőlegesen Gielinor 20%-ához férnek hozzá (figyelembe véve a memberek áltál bejárható, a játékmenet folyamán megnyíló új területeket is). Ezek az alábbiakra korlátozódnak: Varrock, Rimmington, Falador, Burthorpe, Taverley, Draynor Village, Al Kharid, Edgeville, Port Sarim, a Wilderness free-to-play területei, Gunnarsgrunn, Musa Point (Karamja), Crandor és Daemonheim a 35. szintig.

Korlátozott hozzáférés a skillekhezSzerkesztés

A F2P játékosok 25-ből 16 skillt fejleszthetnek (ezek: Attack, Strength, Defence, Magic, Ranged, Prayer, Constitution, Mining, Woodcutting, Firemaking, Smithing, Fishing, Cooking, Runecrafting, Crafting, and Dungeoneering), és azokon belül is korlátozva vannak bizonyos tevékenységekben. Ez lassítja a szintlépéseket, és csökkenti a skillek változatosságát, egyes tevékenységek gyakran ismétlődhetnek. A member skilleket maximum 5-ös szintig fejleszthetik.

Nincsenek skill capekSzerkesztés

A F2P játékosok a számukra elérhető skilleket egészen 99-es szintig fejleszthetik, azonban a memberekkel ellentétben nem vásárolhatják meg a skill capet. Ez valamelyest csökkenti a '"nagyobb sikerélményt"', mivel a 99-es szint elérése semmilyen jutalommal nem jár. Így ők a ruházatukkal nem tudják demonstrálni, hogy mesteri szintre fejlesztették a skillt. Sok vita folyt arról, hogy ez megváltozzon-e. A F2P játékosok szerint ők jobban megérdemelnék a köpenyt, mert nekik nehezebb elérni a 99-es szintet. Ezzel sok member vitába száll, szerintük a skill capeknak kizárólag P2P tárgyaknak kell maradniuk.

Kevesebb varázslat és képességSzerkesztés

Sokkal kevesebb képesség és varázslat áll rendelkezésre, ez harc közben behatárolja a maximális sebzést, illetve a harcon kívüli lehetőségeket is. Egy Action Bart használhatnak, és egy ultimate ability-t. F2P játékosok természetesen nem tudnak a member területekre teleportálni, vagy a lunar és ancient spellbookokat használni. A legmagasabb elérhető varázslat a Teleport Block 85-ös Magic szintnél.

Kevesebb questSzerkesztés

Mindösszesen 23 ingyenes quest van a játékban, és nagyon ritkán adnak ki újat. A legutóbb megjelent quest az átdolgozott Demon Slayer volt 2013. január 28-án. Ezzel szemben member questből általában 1 vagy 2 kerül kiadásra havonta. Előfordul, hogy egy-egy Holday Eventtel összefüggésben megjelenő quest átmenetileg elérhető free playereknek is. Ilyen volt például a Myths of the White Lands és Swept Away küldetés, de mindkettőt végleg elérhetővé tették F2P játékosoknak 2010. június 24-én. 2013. március 4-én 4 újabb questet váltottak át memberről free-to-playre (Death Plateau, Druidic Ritual, Let Them Eat Pie és Wolf Whistle).

Amikor Jagex kiad egy új F2P küldetést, általában el is vesz egy másikat. Ez történt a Romeo and Juliet és Gunnar's Ground, vagy Doric's Quest és What's Mine is Yours esetében is.

Free playerek a quest-listájukat nem tudják Progress (Készültségi fok) vagy Difficulty (Nehézség) rendezni, mint a memberek.

Távolabbi bankok és kevesebb tárhelySzerkesztés

A szabad kereskedelem és a régi Wilderness visszatérése előtt volt egy bank a Wilderness Volcanonál, amit bárki használhatott. Egy frissítés során a bankot eltávolították a játékból, így a free-to-play játékosok a Wilderness területén már sehol nem férnek hozzá a bankjukhoz. Erre legközelebb Edgevilleben vagy Daemonheimnél van lehetőségük. Memberek a Mage Arenanál is bankolhatnak.

Az egyik legkedveltebb free-to-play horgászhely, Musa Point közelében sincsen bank (pedig a legtöbb F2P játékos itt fogja magának a tunákat, lobstereket vagy swordfisheket), miközben az olyan member helyeken, mint Catherby vagy a Fishing Guild a bank szinte néhány lépésre található. Az egyetlen bankszerű lehetőség Musa Point közelében Stiles, aki a nyers és főtt halakat "noted" formára váltja a hátizsákban, így spórolva meg az oda-vissza utat egy valódi bankba, de ő is elég messze található a horgászhelytől.

F2P játékosok bankjának a kapacitása 83 tárgy (103, ha regisztrálták az e-mail címüket, és 353, ha megvásárolták a Solomon's General Store összes bankfejlesztését), ami sokkal kevesebb a memberek 551 tárhelyénél (571, ha regisztrálták az e-mail címüket, és 871, ha megvásárolták a Solomon's General Store összes bankfejlesztését). Ezenfelül a P2P játékosok rengeteg tárgyat tarthatnak a házukban, ami tovább könnyít a bank leterheltségén.

Azoknak a membereknek, akiknek lejár az előfizetése, a bankban a F2P és P2P tárgyai elkülönülnek, így nem kell eladniuk, vagy feleslegesen eldobálniuk az értékes P2P tárgyakat ahhoz, hogy a F2P tárgyakat bankolni tudják (például 50/83 F2P tárgy, és 200/468 P2P tárgy).

Kevesebb Grand Exchange ajánlat egy időbenSzerkesztés

A F2P játékosoknak kettő, míg membereknek hat ajánlatuk lehet egyszerre a Grand Exchangeben. Ez megnehezíti számukra a kereskedést.

Kevesebb és gyengébb tárgyakSzerkesztés

A F2P játékosok által használható tárgyak száma kevesebb mint ezer, a membereké ezeken felül még több ezer. Ráadásul az ő tárgyaik erősebbek, értékesebbek lehetnek, különleges tulajdonságokkal bírhatnak. Például a legmagasabb szintű free-to-play felszerelés a Corrupt dragon felszerelés (ami 30 perc használat után semmivé lesz, ezért inkább a Rune felszerelés az elterjedt), és a Gravite fegyverek (amit viszont sokáig tart megszerezni, és a javításuk is költséges). Ezzel szemben a memberek számára ott van a Dragon felszerelés, a különböző Dragonhide páncélok, a God Wars Dungeonből származó, Chaotic és Barrows felszerelések. A gyengébb felszereléssel a combat skillek fejlesztése is lassabb, és csökkenti az egy úttal megölhető szörnyek számát is.

A member tárgyak a F2P szervereken nem vehetők fel, és nem lehet kereskedni sem velük, viszont be lehet tenni őket a bankba.

Korlátozott nyersanyagokSzerkesztés

A free-to-play területek úgy vannak kialakítva, hogy egy-egy adott területen kevesebb a fellelhető nyersanyag (pl. log (fa), fish (hal), ore (érc)) mennyisége, ráadásul a bankok közelsége sem nevezhető ideálisnak. Ez csökkenti a pénzgyűjtés és a fejlődés sebességét is.

Botok és Real World Traderek a F2P gazdaság minden ágazatát lefedik. Az általuk termelt nyersanyagtöbblet egyrészről csökkenti az adott nyersanyag árát, másrészről a mindenhol jelen lévő botok miatt nehezebb hozzáférni magához a nyersanyaghoz is (Mining, Woodcutting, stb.).

Kevesebb bevételSzerkesztés

A free-to-play játékosoknak kevesebb választási lehetőségük van, hogy mivel szeretnének bevételhez jutni, és ezek kevésbé jövedelmezőek is. A membereknek nagyobb terület és több tevékenység áll rendelkezésükre, míg a F2P játékosoknak gyakran túlzsúfolt helyeken ismétlődő feladatokkal kell megelégedniük, és kevesebb nyersanyaggal is kereskedhetnek. Ez megnehezíti a pénzkeresést az előfizetéssel nem rendelkezők számára. Vegyük példának a bányászást: coal kevesebb helyen miningolható, és ezek a helyek általában messzebb vannak a bankoktól is. Nem is szólva a Living Rock Cavern Concentrated Coal Depositjairól. De ugyanez igaz más skillekre is, mint Fishing (lobster vagy swordfish), Woodcutting (yew), vagy Smithing (barok olvasztása).

Ezzel szemben a memberek értékesebb tárgyakhoz juthatnak PvP-ből (más játékosok elleni harcból) és minigamekből (mint például Treasure Trails vagy Barrows), szélesebb választékból kereskedhetnek és közelebb találnak bankot a nyersanyagokhoz. Magasabb szintek elérése után könnyedén tudnak pénzt keresni úgy, hogy közben a skillt is fejlesztik. Például Grenwallok vadászásával (a leghatékonyabb módszerhez 77-es Hunter és 69-es Summoning szintekre van szükség) óránként több millió aranyat is lehet gyűjteni. Széles a különböző szörnyek palettája, amiből némelyik igazán értékes tárgyakat dob, mint például a Mithril Dragon a Dragon Full Helmet, vagy a Corporeal Beast a Sigileket.

Lassabb fejlődésSzerkesztés

Az igazán gyors fejlődést (skillek és combat egyaránt) elősegítő helyek a F2P játékosok előtt le vannak zárva. Emellett a legtöbb skill kevesebb változatosságot tesz lehetővé a fejlesztés terén.

Például a Prayer skill fejlesztése akár 48-szor gyorsabb lehet a membereknek a megfelelő nyersanyaggal és módszerrel (Frost Dragon Bone-ok használata az Ectofuntusnál vagy egy Gilded Altaron 720 vagy 630 tapasztalati pontot ad csontonként. Ugyanebből a skillből free playerek számára az elérhető maximum 15 tapasztalati pont, ha Big Bone-okat ásnak el.

A free playerek nem vehetnek részt a Bónusz XP hétvégéken (ez alól kivételt képezett a legutóbbi bónusz xp hétvége, de a memberek kétszeres xp szorzója helyett ők csak 1,2-szeres szorzót kaptak). A 90-es combat szintet elérő játékosok 50%-kal kevesebb tapasztalati pontot kapnak a Dungeoneering skilljükre F2P szervereken. Ezt ki lehet védeni, ha olyan csapatot állítanak össze, aminek az átlag combat szintje 90 alatt marad.

Összességében a memberek magasabb jövedelemhez, és több tapasztalati ponthoz juthatnak adott idő alatt, mint F2P társaik.

Kevesebb minigame és nincsenek Distraction and DiversionökSzerkesztés

A F2P játékosok 4 minigamemel játszhatnak, ezek: Duel Arena, Clan Wars, Fist of Guthix és a Great Orb Project. Egyik Distraction and Diversion előnyeit sem használhatják ki.

Nehezebb közlekedésSzerkesztés

A F2P szervereken a shortcutok nem használhatók, ezért a játékosok hosszabb távot kénytelenek megtenni egyik helytől a másikig. Ráadásul sokkal rövidebb távon képesek futni (régebben a memberek, ha fejlesztették az Agility skilljüket, akkor free szervereken lassabban fogyott az energiájuk, de ezt a lehetőséget később kivették). Mivel az energia visszatöltése is korlátozott (nincs például Energy Potion, és más, membereknek rendelkezésre álló módszer), ezért nehezebb a közlekedés, több pihenésre van szükség. Free playereknek az egyetlen tárgy ami energiát tölt vissza, az az Explorer's Ring. Egy 2013. március 4.-i frissítésnek köszönhetően az energia lassabban fogy, mint korábban.

Kevesebb zeneSzerkesztés

Az Air Guitar emote használatához 500 zenét kell összegyűjteni. Jelenleg körülbelül 277 zene hozzáférhető az ingyenes, és 932 a P2P playereknek (ezek a számok a megjelenő frissítésekkel fokozatosan gyarapodnak). Tehát az emote megszerzéséhez muszáj előfizetni a játékra valamennyi időre. Daemonheimben aktiválható a legtöbb zene egy helyen, ahol a free playerek körülbelül 40 zenét gyűjthetnek.

Ritka frissítésekSzerkesztés

A játék free-to-play verzióját nem frissítik olyan rendszerességgel, mint a membert. A pay-to-play verzió megjelenése óta rendkívül kevés új questet, vagy új területet adtak ki. (A kivételeket lásd itt.) Általában a rejtett frissítések, a kezelőfelület, zenék, grafikai újítások és a free-to-play szerverek változásai érintik az ingyen játszókat. Ezeken kívül kevésbé szembetűnő, de lényeges módosítások a játékosok karaktereinek megóvására tett intézkedések (Stronghold of Security, Stronghold of Player Safety), ide értve a csalók visszaszorítását is (Botany Bay).

A különböző Holiday eventek (Halloween, Karácsony, Húsvét, Hálaadás, és április elseje) teljesítésével megszerezhető tárgyak többsége is free-to-play. Ez alól kivételek: a Wintumber Tree - 2006. Karácsony, az Icicle Crown - 2011. Húsvét, a Hourglass - 2011. Halloween, az Eggsterminator - 2012. Húsvét, a Hallowed Robes/Unhallowed Robes és Ectoplasmator - 2012. Halloween. A Holiday eventekkel megszerezhető kettő pet, Mackers - 2011. Hálaadás, és Sparkles - 2011. Karácsony csak membereknek elérhető.

Korábban Mod MMG nyilatkozta, hogy a terveik között szerepel, hogy az ingyenes verzióhoz gyakrabban adjanak ki új tartalmakat. Ezután nem sokkal jött a Dungeoneering skill, újra bevezették a Free tradet, és a PvP minigamekben 40k-ra emelték a lehetséges tétet. Új fejlesztési módokat adtak a már meglévő skillekhez (pl. Bonfire, Runespan), átdolgoztak questeket (pl. Rune Mysteries, Demon Slayer), átírták a teljes harci rendszert (Evolution of Combat), új területeket csatoltak a már meglévőkhöz (Burthorpe, Taverley) az ott kezdődő néhány kezdő szintű questtel együtt, valamint a member skilleket 5-ös szintig kipróbálhatják. Mindezeket figyelembe véve kijelenthető, hogy a Mod MMG által sugallt újítások bekövetkeztek.

Nincs Membership Loyalty ProgrammeSzerkesztés

Free playerek nem vásárolhatnak a Loyalty Shop-ból a Membership Loyalty Programme-on keresztül kapott pontokért. Habár memberről free-to-playre váltó játékosok megtarthatják a nevük előtti címeket (Titles).

Nincs Hiscore (Toplista)Szerkesztés

A RuneScape weboldalának 2011. november 22.-i megújítása óta a free playerek nem szerepelnek a hiscoreban.

Közösség / Weboldal funkciókSzerkesztés

Free playerek nem írhatnak a hivatalos Jagex fórumra, hacsak az összes tapasztalati pontjuk nem haladja meg a 2.500.000 tapasztalati pontot, vagy a összes skill-szintjük a 350-et. Ezek az elvárások 2010. november 5.-e óta érvényesek.

Free playerek csak bizonyos, Jagex által meghatározott szavazásokon vehetnek részt. Annak ellenére, hogy 2010. április 22-én azt nyilatkozták, hogy minden jövőbeni szavazás nyitott lesz a F2P játékosok számára.

A szabályok mindenkire vonatkoznakSzerkesztés

Ugyanazok a szabályok vonatkoznak mind a F2P, mind a P2P játékosokra.

A feltételezések ellenére, semmi nem támasztja alá azt, hogy a free playereket Jagex ne vizsgálná szabályszegés szempontjából. Sőt, Jagex többször megjelenítette az aktuálisan bannolt játékosok listáját, melyen free-to-play és pay-to-play karakterek nevei is szerepeltek, ezért az F2P játékosoknak is érdemes a szabályokra vonatkozó ismereteiket rendszeresen frissíteni, és azokat betartani.

ReklámokSzerkesztés

Az ingyenes verzióban a játékablak felett széles reklámfelület található. Noha ezek többsége nem zavaró, van közöttük olyan is ami villog, vagy olyan hangot ad ki, amit nem lehet kikapcsolni. Létezik olyan is, ami magától lenyílik és eltakarja a képernyő nagy részét, ha véletlenül fölé tévedünk az egérrel. Megint másik lelassíthatja a számítógépet és/vagy lagot okozhat. Ezek megelőzésére több megoldás közül is választhatunk:

  • A reklám mérete csökkenthető, ha az egérrel a reklám fölé navigálunk, a billentyűzeten lenyomva tartjuk a "CTRL" gombot, és közben az egér görgőjét lefelé görgetjük.
  • Jobb egérgombbal rákattintunk a reklámra és kivesszük a pipát a "Play" és "Loop" opciók mellől, valamint a "Quality" almenüben a "Low" minőséget választjuk. Ha ezen felül a "Zoom in" opcióval egy fekete területre zoomolunk, olyan hatást érhetünk el, mintha nem is lenne reklám. Ez a módszer csak Flash-alapú reklámok esetében működik, és sajnos ha új reklám töltődik be, akkor újra be kell állítani.

Néhány anti-spyware program gyakran törli a RuneScape reklámok cookie-jait, esetleg megpróbálják blokkolni a reklám szervert, ami a Jagex által felállított vonatkozó szabály megszegése. (Tilos blokkolni a reklámokat.) A reklámok egyáltalán nem jelennek meg, ha letiltjuk a képek megjelenítését és a Flash plug-in működését is, habár ebben az esetben más weboldalak sem fogják megjeleníteni azokat, és még ban-t is eredményezhet, mivel értelmezhető úgy, mint a fent említett szabály megszegése. Egyes vélemények szerint azonban Jagex (vagy bármely más cég) nem kötelezheti az embereket olyan programok telepítésére, amik nem szükségesek magának a játéknak a futtatásához. Alternatív megoldásként tiltsuk le csak a Flash plug-int. Ez nem keverhet bajba bennünket, mivel a képek betöltését semmi nem akadályozza, így nem szegtük meg a szabályt.

Nagyon ritkán előfordulhat, hogy sértő reklám kerül a képernyőre a játék felett. A sértő reklámok reportolhatóak a RuneScape weboldalon.

CsalókSzerkesztés

Mivel egyszerű karaktert létrehozni, és még fizetni sem kell, ezért a free-to-play verzió jobban ki van téve a különböző csalók káros hatásainak. Ilyenek csalók a scammerek is, de a legnagyobb részüket a valamilyen makró programot használók (más néven botok) teszik ki.

A legtöbb scammer hosszú, nehezen megjegyezhető nevet választ, így nehezítve az őket reportolni kívánó játékosok dolgát. Ennek kivédésére Jagex beépített egy, a feljelentést könnyítő beállítást, ami a "Game Settings" > "Right Click Report" opció kiválasztása után válik elérhetővé. Az évek során a játékosok közötti kereskedés mechanizmusát is többször módosították, hogy elejét vegyék az ilyesfajta átveréseknek. Jó megelőzésnek bizonyulhat, ha a gyanús játékosokat már eleve fenntartással kezeljük.

A botok olyan karakterek, amelyek makró programokat használnak bizonyos ismétlődő feladatok elvégzésére. Gyakorta használják őket favágásra, horgászatra, member szervereken green dragonok ölésére, de már olyan kifinomult verziók is léteznek, amelyek képesek slayer küldetéseket, vagy akár dungeoneering pályákat teljesíteni. Ban esetén gyakorlatilag másodpercek alatt új karakter állítható a régi helyébe. Mivel a botokat nem ember irányítja, ezért képesek éjjel-nappal, hosszú órákon át játszani. Nagy mennyiségben halmoznak fel nyersanyagokat, elárasztják velük a piacot, így csökkentik az árakat, megnehezítve ezzel a pénzkeresést a többi játékos számára. Vannak akik ez ellen úgy szállnak vitába, hogy az olcsóbb nyersanyag megkönnyíti azon skillek fejlesztését, amelyekhez nagy mennyiségben van szükség azokra. Legtöbben mégis úgy gondolják, hogy a botok károsak RuneScape egészére nézve.

Jelenleg a botok használata jelentősen visszaszorult a bevezetett ellenlépéseknek köszönhetően. Ennek részei olyan programok, amelyek érzékelik a makrókat, az hogy minden újonnan létrehozott karaktert e-mail címmel kell regisztrálni, és egy e-mail címhez csak egy karakter tartozhat, valamint a trade limit (kereskedési küszöb). E legutóbbit 2011. november 22-én vezették be a Gold Farming jelenség akadályozására. Lényege, hogy a fenti időpont után létrehozott olyan karakterek, melyek soha nem voltak memberek, csak olyan kiegyensúlyozott tranzakciókat teljesíthetnek, amelyekben 25.000 aranynál nem több az értékkülönbség. Ugyanakkor ez kijátszható, mivel a Clan Wars veszélyes teleportjában aki meghal az mindent elveszít, aki pedig megölte az mindet felveheti.

Nemtörődöm hozzáállásSzerkesztés

Annak következtében, hogy a free playereknek nem kell fizetni a játékért, ezért bizonyos játékosok esetében előfordulhat, hogy nemtörődöm módon viselkednek más játékosokkal és Jagex-szel szemben. Mivel nem költöttek pénzt a játékra, ezért nem veszítenek semmit ha bannolják, vagy némítják őket. Ezzel szemben ha egy membert bannolnak vagy némítanak, akkor annak a befizetett tagdíja megy pocsékba, így érdemes a viselkedésükkel ennek elejét venni.

Másrészről viszont a memberek arrogánsabbak lehetnek, és lenézhetik a free-to-play játékosokat. P2P játékosok esetében előfordulhat, hogy ingyenes szerverekre jelentkeznek be (általában olyan forgalmas helyeken, mint Lumbridge vagy Varrock) olyan felszereléseket viselve, melyekhez az ingyenes felhasználók nem férhetnek hozzá, csupán azért, hogy a gazdagságukkal/eredményeikkel kérkedjenek, és irigységet keltsenek a free playerekben (egyik szokásos példa erre a skillcape viselése, mivel F2P játékosok nem vehetik meg azokat).

Nincs bejelentkezési lehetőség a RuneScape Classic verziójábaSzerkesztés

Jagex megváltoztatta a hozzáférési jogokat a RuneScape Classichoz, így már csak memberek léphetnek be. Azok a régóta létező free-to-play felhasználók sem jelentkezhetnek be, akik még RSC idejében hozták létre a karakterüket.

Forrás: RuneScape Wiki