Controls worldmapview
Minimap area

A jelenglegi Minimap.

A Minimap (a RuneScape dokumentáció mini-mapnak, a játékosok radarnak is nevezik) a játék kezelőfelületének (interface) jobb felső sarkában található. A kis térkép madártávlatban mutatja a játékos körüli területet, melynek középpontjában maga a játékos áll.

A fehér vonalak falakat, kerítéseket stb. ábrázolnak, melyeken a pirossal jelölt ajtókon, vagy más átjárókon kelhetünk át. A színes pontok lehetnek tárgyak, más játékosok, szörnyek és NPC-k (lásd később). Bizonyos épületek és funkciók helyét (mint például a vízforrások) ikonok jelzik. Ezen kívül a küldetések kezdőpontjai is megjelennek a minimapon.

A minimap egy hozzávetőlegesen 19 lépésnyi sugarú (lásd: méretarány) kör alakú területet mutat. Bizonyos helyeken a térkép nem látható, például a Barrows és a Puro-Puro minigamekben.

NavigációSzerkesztés

A karakter közvetlenül a minimapra kattintva is irányítható. A kattintás nyomán a kívánt úticél helyét egy piros zászló jelöli; amennyiben egy számunkra megközelíthetetlen helyre (például egy bezárt ajtó mögé) kattintottunk, akkor vagy nem történik semmi, vagy a játék az ahhoz legközelebb eső, még elérhető célponthoz navigál minket.

IránytűSzerkesztés

Az iránytű típusú treasure trailekkel kapcsolatban lásd: Treasure Trails/Guide/Compass.
OOO Compass

A minimap bal felső sarokban található az iránytű, ami a tájékozódásban segíthet bennünket. Az "N" betű jelöli az északi irányt, a többi nyíl pedig a hagyományos iránytűnek megfelelően a többi égtájat. Régebben a három másik égtájat is betűk jelölték, de később azt levették, mivel a "W", "S" és "E" betűk a legtöbb nyelvben nem feleltek meg a West (Nyugat), South (Dél) és East (Kelet) égtájak kezdőbetűinek. Ugyanakkor az "N" sok nyelvben megegyezik Észak kezdőbetűjével. Ha az iránytűre kattintunk, akkor a kamera észak felé fordul, és kissé megemelkedik vagy leereszkedik a korábbi kameranézettől függően.

Az iránytű ahelyett, hogy azt mutatná merre néz a karakterünk, inkább arról ad tájékoztatást, hogy merre néz a kamera és ezzel együtt a minimap. Néhány macro program megzavarásának érdekében az iránytű-minimap-kamera hármas nincs tökéletesen összhangban.

JelölésekSzerkesztés

RuneScape Minimap Key

A minimap jelölései.

A különböző színeknek különböző jelentése van a minimapon:

  • A fehér négyzet a térkép közepén a saját pozíciódat jelöli.
  • A fehér pontok a többi játékost jelzik.
  • A citromsárga pontok a játék által irányított karakterek, NPC-k.
  • A zöld pont egy barátod a Friendslist-ről.
  • Lila pontok jelölik a veled egy Friends Chaten tartózkodó játékosokat.
  • A narancssárga pontok a klántársaid.
  • A piros pontok földön lévő itemek (tárgyak) vagy tárgycsoportok.
  • A kék nyíl egy a World Mapon opcionálisan elhelyezhető jelölés, ami a térkép egy adott részére történő eljutást segítheti.
  • A piros nyíl egy célpontot irányát mutatja, pl. a Castle Wars minigameben, stb.
  • A sárga nyíl a célpontod pontos helyét mutatja.
  • Fehér vonallal jelölik a falakat, kerítéseket.
  • Piros vonallal jelölik, hogy hol lehet átjutni a falakon, kerítéseken (ajtók, kapuk vagy egyéb átmászási lehetőségek).
  • A piros zászló a karaktered általad kijelölt úti célja.
Minimap - player and npc dots

Egy lehetséges véletlen színkombináció a játékosok és NPC-k jeleire. A rózsaszínes pontok játékosok, a sárgás-zöldes pontok pedig NPC-k.

2011. kora decemberében egy rejtett frissítés keretében a játékosokat és NPC-ket jelölő pontok színét megváltoztatták véletlenszerűen generált színűre, hogy a korábbiaktól eltérjen, és így akadályozza a színfelismerő botok használatát.

A téged követő lények (petek (háziállatok), questek szereplői, stb.) nem jelennek meg a minimapon.

MéretaránySzerkesztés

A minimap méretaránya megegyezik az eredeti Java alapú World Map méretarányával 100%-os nagyításban, vagyis az egységnyi négyzet oldalának hossza (amit a karakterünk egy lépéssel megtesz) az egyenlő 4 pixel hosszúságával a térképen (1 lépés = 4 pixel-hossz). Így ha tökéletesen igazodunk a vízszintes és a függőleges tengelyhez, akkor a minimap pontosan egy 76 pixel-hossznyi sugarú kört ábrázol, ami a karakter 19 lépésének felel meg.

Kezelőfelület ikonjaiSzerkesztés

Minimap area

Minimap a Summoning ikonnal

A RuneScape minimapja ad helyet négy ikonnak, amiket Status Globeoknak is hívnak, ezek fentről lefelé haladva: Életerő, Prayer, Energia és a Summoning. Az ikonok bal oldalán számszerűen is látjuk a karakterünk aktuális értékeit.

Minimap orbs lp

Az Életerő ikon mutatja a játékos aktuális életerejét (Life Points). Ahogy az életerő fogy, úgy csökken az ikont kitöltő szín szintje is. Ezzel együtt az ikon melletti szám színe is megváltozik, először zöldről sárgára, majd sárgáról pirosra, elkezd villogni és halk szívdobogást is hallani. Ha nullára csökken, akkor a karakterünk értelemszerűen meghal. A háttér színe zöldre vált mérgezés esetén. Ha a hátizsákunkban található ellenanyag a méregre, akkor az ikonra kattintva karakterünk elfogyaszt belőle egy adagot. Ha több fajta antipoison van nálunk (pl. sima és super antipoison is), akkor a magasabb szintűt használjuk fel (így a fenti példából a super antipoisont). Ha a The Great Brain Robbery küldetésből megszereztük a Prayer Bookot, és nálunk is van, akkor az ikonra kattintva nem gyógyulunk ki a mérgezésből; manuálisan kell azt használni.

Minimap orbs prayer

A Prayer ikon mutatja az aktuális prayer pontjainkat. Ahogyan az Életerő ikon esetében is, az ikont kitöltő szín szintje és a számok színe változik a prayer pontok csökkenésével. A háttér színe fehérre vált, ha az ikonra kattintva bekapcsoljuk az előre beállított quick (gyors) prayer-eket. Ezt a beállítást úgy tehetjük meg, hogy az ikonra a jobb egérgombbal kattintva az előugró menüből a "Select Quick Prayers" (gyors prayer-ek kiválasztása) opciót választjuk. A kívánt prayer-ek bejelölése után a műveletet a "Confirm" gomb megnyomásával véglegesíthetjük. Ha éppen egy vagy több prayer-t használunk, majd bekapcsoljuk a quick prayer-eket, akkor a korábban használt prayer-ek kikapcsolódnak, és a quick prayer-ként beállítottak lépnek működésbe. Ha ekkor újra az ikonra kattintunk, akkor minden prayer kikapcsolódik. Ezt a módszert használhatjuk a nem quick prayer-ként bekapcsolt prayer-ek gyors kikapcsolására, így spórolva a prayer pontokkal.

Minimap orbs run

Az Energia ikon mutatja a játékos hátralévő energiáját, vagyis hogy meddig tud még futni, mielőtt sétára kényszerülne. Az energia csak futás közben csökken, minden más esetben gyarapodik. Az ikon háttérszínének szintje az energia fogyásával csökken, a többi ikonéhoz hasonlóan. A futást az ikonra kattintva kapcsolhatjuk ki-be, ettől függően az ikon hátterének színe vagy szürke (séta), vagy sárga (futás). A rest (pihenés) opció az ikonra történő jobb egérgombos kattintással érhető el.

Resting Status Globe A pihenés során mind az életerőnk, mind az energiánk (Energy) a normálisnál kétszer gyorsabban töltődik vissza. Ha megfelelő helyen, muzsikus (musicianResting spot icon) közelében pihenünk, akkor a visszatöltődés háromszoros sebességű.

Summoning Status Globe

A Summoning ikon az aktuális summoning pontjainkat mutatja. Ahogyan az az Életerő, Prayer és Energia ikonok esetében, úgy ennél is a hátteret kitöltő szín szintje csökken, és a számok színe változik egyenesen arányosan a summoning pontok csökkenésével. Az ikonra kattintás funkciója változtatható, ha a jobb egérgombbal rákattintva a "Select Left-Click Option"-t választjuk az előugró menüből.

XP Counter icon
Fő lap: XP Counter
(XP Számláló)

Az XP Counter az utolsó nullázás óta megszerzett XP-t, vagyis tapasztalati pontokat mutatja. Az iránytűtől balra helyezkedik el. A számlálót a játékból történő ki- és bejelentkezés nem nullázza.

World map icon

A World Map ikon segítségével nyithatjuk meg a World Mapot. Amennyiben egy, a térképen nem szereplő barlangban tartózkodunk, úgy a térkép alapállása szerinti Lumbridge Swampot látjuk magunk előtt. (Eltávolításuk előtt a Random eventek esetében is ez történt.) Ez a RuneScape High Detail verzió óta működik ebben a formában.

Money Pouch A Money Pouch ikon jelképezi az erszényünket. A pénzünk tárolására szolgál, így az nem foglalja az értékes helyet az inventorynkban. Bármilyen pénzügyi műveletnél a pénz automatikusan kerül bele, vagy kerül kivételre. Ha a pénzt valamilyen okból kifolyólag a hátizsákunkban szeretnénk tudni, akkor manuálisan nekünk kell kivennünk azt. Az ikon a minimap alatt található. Segítségével az egyes tárgyak aktuális Grand Exchange árát is leellenőrizhetjük: jobb egérgomb és utána a "Price Checker" opció.

Történelmi PvP ikonokSzerkesztés

Fő lap: PvP World

Ezekkel az ikonokkal a régi PvP Worldökbe bejelentkező játékosok találkozhattak. PvP worldök egy frissítésnek köszönhetően már nem léteznek.

Safe zone icon
PvP level range

Egy 95+6 combat szinttel rendelkező játékos lehetséges ellenfelei.

A Safe Zone ikon akkor jelent meg, ha a játékos úgynevezett "safe zone"ba (biztonságos területre) lépett egy PvP worldben. Ezt azt jelenti, hogy más játékosok nem támadhatták meg a karakterünket. A Level range (céltartomány) közvetlenül a "Safe zone ikon" alatt volt látható, és azt mutatta meg, hogy milyen combat szinttű játékosokat támadhatunk meg, illetve ők minket.

Hot zone icon

A Hot Zone ikon a "hot zone-okba" történt belépéskor jelent meg. Bővebb információkért kattints ide.

Timer icon

A Countdown timer ikon (visszaszámláló) akkor jelent meg, ha a játékos harc közben lépett be egy "safe zone"ba. Ameddig a 10 másodperces visszaszámláló le nem járt, addig a játékost továbbra is lehetett támadni, sőt meg is lehetett ölni.

Glitch-ekSzerkesztés

ÉrdekességekSzerkesztés

  • Oldnew

    Régitől az új minimapig: balról-jobbra, fentről-le

    A minimap több grafikai vátozáson is átesett, a legfeltűnőbb ezek közül a Logout (Kilépés) ikon a jobb felső sarokban, illetve a Földgolyót szimbolizáló World Map a bal alsó sarokban.
  • Jagex teszt és privát használatú szerverei kissé különböző minimapot használnak, mint játékszerverek.
  • Körülbelül percenként a térkép tájolása (és vele együtt a játék képernyője) nagyon kis mértékben elfordul. Minden valószínűség szerint azért, hogy bizonyos botokat, mint például az autoklikkerek, megakadályozzanak a hosszútávú működésben.
Jagex displayed minimap

A minimap, ahogyan Jagex screenshotjain megjelenik.

Forrás: RuneScape Wiki