2001 was een erg belangrijk jaar voor RuneScape: het bedrijf dat het spel maakt, Jagex, werd in dat jaar officieel opgericht, al werd de naam al eerder gebruikt door Andrew Gower. 2001 was ook het jaar waarin RuneScape uitgegeven werd als een echt spel dat iedereen kon spelen.

Het spel zag er toen nog helemaal anders uit: de wereld was veel kleiner, membership bestond nog niet, evenals verschillende skills en vele andere functies. RuneScape werd gedomineerd door verschillende clans, maar toen de Wilderness uitgebracht werd en de rest van de wereld veilig werd voor PKers, verloren de clans hun leidinggevende en invloedrijke rol.

Het was al vanaf 2001 dat de basis gelegd werd voor gebruiken die nog steeds vaak voorkomen binnen de gemeenschap van RuneScape spelers. Scamming, een economie die sterk beïnvloed wordt door spelers, holiday events, PK tactieken... het ontstond allemaal in die periode.

Hier volgt een overzicht met de belangrijkste gebeurtenissen van 2001. Aangezien er maar weinig documentatie over de eerste updates van RuneScape bestaat, is het mogelijk dat sommige data niet volledig kloppen.

JanuariEdit

  • 1 januari: allerlei technische updates om het spel stabieler en sneller te laten lopen.
  • 2 januari
  • 4 januari: RuneScape wordt uitgebracht als een officieel spel.
  • 21 januari
  • 27 januari
    • Vanaf dan verdient de speler ranged experience bij elke succesvolle hit.
    • Arrows worden 25% sneller afgeschoten.
    • Er werden 4 nieuwe spreuken aan de Magic skill toegevoegd: Fear, Wind-bolt, Rock-skin en Elemental-bolt.
    • De maximale schade die een spreuk kan doen, heeft niet langer iets te maken met Ranged.
    • De fire staff, water staff, air staff en earth staff geven nog oneindig veel runes van hun type.
    • Spelers kunnen niet langer uitloggen tijdens gevechten.
    • Spelers zullen de drie meest waardevolle items houden als ze sterven in PvP.
  • 28 januari
  • 30 januari
    • Guards in Varrock vallen niet langer spelers aan.
    • Spelers kunnen skulled geraken.

FebruariEdit

MaartEdit

AprilEdit

MeiEdit

JuniEdit

JuliEdit

AugustusEdit

  • 13 augustus
    • De Wilderness werd uitgebracht.
    • Rune armour en wapens werden uitgebracht.
    • Een nieuwe NPC, Oziach, werd toegevoegd. Later zou hij nog belangrijk worden in de Dragon Slayer quest.
    • "Ghost Town" kreeg een nieuwe naam: Edgeville.
    • In het Stats menu werd vanaf dan ook de experience van de speler getoond.

SeptemberEdit

OktoberEdit

DecemberEdit