WIU Dit artikel of sectie is momenteel in het midden van een uitbreiding of een belangrijke herschrijving!
De informatie binnenin moet niet als volledig accuraat gezien worden totdat het artikel zijn bijdrager(s) dit sjabloon weggehaald hebben.

Runespan lower level

De Runespan

Runespan is een trainingsmethode voor de Runecrafting skill, die op 30 april 2012 uitgebracht werd. Op 27 april 2012 werd er een developers' blog gepubliceerd, waarin meer informatie over de update te lezen was.

In de Runespan moeten spelers rune essence gebruiken om rune energy uit de wezens en nodes die daar te vinden zijn, op te nemen. Het geeft op dit moment de beste Runecrafting experience in heel RuneScape.

De Runespan is eigenlijk een andere dimensie, die ontdekt werd door Wizard Finix. Het is dezelfde dimensie als de dimensie waarin de Runecrafting Guild zich bevindt. Daardoor zal de Runecrafting Guild de runes die de spelers in de Runespan maken, afnemen. Members zullen wel punten krijgen voor de runes die ze gemaakt hebben. Die punten kunnen gebruikt worden om enkele speciale beloningen te kopen.

Wizard Finix, de ontdekker van de Runespan, beweert dat de klassieke runecrafting altars uiteindelijk onstabiel zullen worden en niet meer gebruikt zullen kunnen worden om runes te maken, waardoor de Runespan de enige manier zal worden om runes te maken. De rest van de Runecrafting Guild staat echter sceptisch tegenover deze stelling.

LocatieEdit

De toegang tot de Runespan bevindt zich in de Wizards' Tower ten zuiden van Draynor Village, bij de toegang tot de Runecrafting Guild. Het kan betreden worden na een kort gesprek met Wizard Finix. Er zijn verschillende manieren om er te geraken:

  • Er zijn wizards verschenen bij elk runecrafting altar. Na een kort gesprek zullen ze de speler aanbieden om hem naar de Wizards' Tower te teleporteren.
  • Spelers kunnen ook naar Draynor Village teleporteren en dan naar het zuiden lopen.
  • Members kunnen de wicked hood gebruiken om rechtstreeks naar de Runespan te gaan.
  • Members kunnen naar de Wizards' Tower teleporteren door de oostelijke portal op de tweede verdieping van de Wizards' Guild te gebruiken.
  • Members kunnen fairy ring code D-I-S gebruiken om vlak achter de Wizards' Tower te teleporteren.
  • Runecrafting guild teleports zullen de speler rechtstreeks naar de Runecrafting Guild brengen.

GameplayEdit

Runespan lower level

Het laagste gedeelte van de Runespan.

Runespan middle level

Het middelste gedeelte van de Runespan.

Runespan upper level

Het hoogste gedeelte van de Runespan.

Spelers moeten geen enkel item meebrengen in Runespan, aangezien er voor niets een speciaal voorwerp nodig is. Spelers moeten vooral geen runes of essence meebrengen. De gameplay van de Runespan verloopt als volgt:

  1. Begin met het verzamelen van 25 rune essence van floating essence.
  2. Gebruik de wezens en nodes:
    • Absorbeer (Siphon) rune energy uit de wezens om essence in bepaalde runes te veranderen en om meer rune essence te krijgen, wanneer de energy van het wezen op is. Spelers krijgen Runecrafting experience voor het absorberen van rune energy uit een wezen. Elk wezen staat voor een specifieke rune en zal ook enkel die rune produceren.
    • Sla runes kapot op (Chip off) op wezens om runes terug te veranderen in essence. Op elk wezen kan één specifiek type rune gebruikt worden.
    • Absorbeer rune energy uit nodes voor meer runes en experience. Elke node staat voor een bepaald type rune, al zijn er ook nodes die meer dan één type rune kunnen produceren. Nodes geven geen extra rune essence als ze leeg zijn.
  3. Ga van eiland naar eiland door gebruik te maken van de speciale platformen. Om zo'n platform te kunnen gebruiken, zal de speler runes moeten 'betalen'. Welke runes dat zijn en hoeveel, hangt af van het soort platform. De soorten runes die nodig zijn, staan afgebeeld op het platform en worden ook genoemd in de examine tekst van de platformen.
  4. Ga naar een lager of hoger gedeelte van de Runespan. Dit kan enkel op bepaalde plaatsen;
  5. Neem deel aan de twee Distractions and Diversions van de Runespan (de runesphere en de verdwaalde gele wizard) voor experience.
  6. Verlaat de Runespan door met een wizard te praten om terug te gaan naar de Wizards' Tower of door gebruik te maken van een ander teleportatiemiddel. Alle runes en essence zullen verdwijnen als de speler de Runespan verlaat. Bij members worden ze automatisch omgezet in punten.

In totaal zijn er drie verschillende gedeelten in de Runespan, elk gericht voor een bepaald Runecrafting level (laag, gemiddeld, hoog). Free spelers kunnen enkel het lage gedeelte en een deel van het gemiddelde gedeelte betreden. Runes worden hier afgenomen door de Runecrafting Guild, maar members krijgen hier punten voor, die ze kunnen gebruiken om allerlei beloningen te kopen. De officiële wereld voor de Runespan is wereld 38 voor non-members en wereld 39  voor members.

Als ze in de Runespan zijn, zullen spelers linksboven op hun scherm verschillende symbolen zien staan.

Symbool Beschrijving
Toont het totaal aantal Runespan punten van de speler, van vorige keren.
Runespan inventory
Toont hoeveel punten de runes waard zijn die de speler op dat moment in zijn inventory heeft.
Runespan level 1
Toont in welk gedeelte de speler zich bevindt.
Runesphere icon
Toont of er een actieve Runesphere is.

GebiedEdit

De Runespan is onderverdeeld in drie gedeelten. Verschillende wezens, nodes en platformen kunnen in elk gedeelte gevonden worden.

Eerste gedeelteEdit

Runespan level 1

Het eerste gedeelte van de Runespan kan betreden worden via de portal op de eerste verdieping van de Wizards' Tower. Er is geen vereist Runecrafting level voor dit gedeelte. Het is volledig beschikbaar voor alle spelers.

Runespan lower level map

Tweede gedeelteEdit

Runespan level 2

Het tweede gedeelte van de Runespan kan bereikt worden door de vine ladder in het eerste gedeelte te beklimmen. Spelers hebben 33 Runecrafting nodig om het tweede gedeelte te kunnen betreden. Het is gedeeltelijk beschikbaar voor free spelers.

Runespan middle level map

Derde gedeelteEdit

Runespan level 3

Het derde gedeelte van de Runespan kan bereikt worden door de bone ladder in het tweede gedeelte te beklimmen. Om het derde gedeelte te kunnen betreden, is 66 Runecrafting nodig. Dit gedeelte is enkel beschikbaar voor members.

Runespan upper level map

ExperienceEdit

Runespan kan gespeeld worden met elk Runecrafting level. Voor spelers met hogere levels is de experience die per uur verkregen kan worden de hoogste in het spel, hoger dan zelfs het Ourania altar. Vanaf level 60 is het mogelijk om meer dan 50 000 experience per uur te verdienen.

Experience kan verkregen worden door rune energy te absorberen van wezens en nodes of door het redden van de verdwaalde gele tovenaar.

PuntenEdit

Members zullen bij het maken van runes punten krijgen die gebruikt kunnen worden om allerlei beloningen te kopen. Als de speler de Runespan verlaat, zullen zijn runes verdwijnen en zal hij automatisch zijn punten krijgen. Wanneer runes gebruikt worden voor het reizen met platformen, zal de speler een aantal punten verliezen, aangezien hij een aantal runes moet betalen.

Rune Aantal punten
Air rune 0.1
Mind rune 0.2
Water rune 0.3
Earth rune 0.4
Fire rune 0.6
Body rune 0.7
Cosmic rune 0.9
Chaos rune 1.1
Astral rune 1.3
Nature rune 1.5
Law rune 1.7
Death rune 2.5
Blood rune 3
Soul rune 3.5

WezensEdit

In de Runespan wonen verschillende wezens, waarvan de rune energy geabsorbeerd (siphon) kan worden om runes te maken. Elke keer dat de rune energy succesvol werd geabsorbeerd, zal de speler een rune essence verliezen en een rune van het type van het wezen krijgen. Het absorberen van de rune energy kan echter ook mislukken: dan krijgt de speler 0 tot 2 experience en zal hij geen essence verliezen of runes krijgen. De kans dat het mislukt, wordt kleiner naarmate het Runecrafting level van de speler hoger wordt. Als de speler 10 runes gemaakt heeft door het absorberen van de energy van het wezen, zal het wezen sterven, waarna 50 rune essence gegeven zal worden aan de spelers die de energy waren aan het absorberen. De wezens respawnen echter zeer snel, na een aantal seconden, en steeds op dezelfde plaats.

De wezens kunnen ook "chipped" worden, waarvoor tien runes nodig zijn en wat 10 tot 20 rune essence geeft.

Afbeelding Wezen Vereist level Experience (siphon) Runes Chipping runes
Air essling Air essling 1 Runecrafting-icon 9.5 Air rune Air rune
Mind essling Mind essling 1 Runecrafting-icon 10 Mind rune Air rune
Water essling Water essling 5 Runecrafting-icon 12.5 Water rune Air rune
Earth essling Earth essling 9 Runecrafting-icon 14.5 Earth rune Water rune
Fire essling Fire essling 14 Runecrafting-icon 17.5 Fire rune Water rune
Body esshound Body esshound 20 Runecrafting-icon 23.5 Body rune Mind rune
Cosmic esshound Cosmic esshound (m) 27 Runecrafting-icon 26.5 Cosmic rune Earth rune
Chaos esshound Chaos esshound (m) 35 Runecrafting-icon 30.66 Chaos rune Fire rune
Astral esshound Astral esshound (m) 40 Runecrafting-icon 35.5 Astral rune Cosmic rune
Nature esshound Nature esshound (m) 44 Runecrafting-icon 43.5 Nature rune Chaos rune
Law esshound Law esshound (m) 54 Runecrafting-icon 54 Law rune Astral rune
Death esswraith Death esswraith (m) 65 Runecrafting-icon 60 Death rune Nature rune
Blood esswraith Blood esswraith (m) 77 Runecrafting-icon 73 Blood rune Law rune
Soul esswraith Soul esswraith (m) 90 Runecrafting-icon 107 Soul rune Blood rune

NodesEdit

Een node is een object in de Runespan waarvan de rune energy geabsorbeerd kan worden om runes te maken. Hiervoor krijgt de speler ook Runecrafting experience. Het absorberen van de energie van een node geeft dubbel zoveel experience als het absorberen van het wezen van hetzelfde rune type. Zelfs als het absorberen van de energie mislukt, kan de speler nog 0 tot 2 xp krijgen. Onder elke node verschijnt er een witte ring, waarop het symbool van de runes staat die van die node gemaakt kunnen worden. Nodes respawnen niet altijd op dezelfde plaats, in tegenstelling tot de wezens. Wanneer de speler de energie aan het absorberen is, zal er een wit wolkje verschijnen in de node.

Sommige nodes, zoals cyclones, chaotic clouds, jumpers... produceren maar één soort rune, maar er zijn ook een paar nodes die runes van twee verschillende types kunnen maken. Een voorbeeldje hiervan is een fire storm: hiervan kunnen zowel air runes als fire runes gemaakt worden, maar nooit tegelijkertijd. De rune waarvoor het hoogste Runecrafting level vereist is, zal een kleinere kans hebben om verkregen te worden dan de andere. Zo zal de speler 22.5 experience krijgen als een fire storm een air rune maakt en 42 experience als het een fire rune is.

Afbeelding Node Verkregen runes Vereist level Experience
Cyclone Cyclone Air 1 Runecrafting-icon 19
Mind storm Mind storm Mind 1 Runecrafting-icon 20
Water pool Water pool Water 5 Runecrafting-icon 25.5
Rock fragment (Runespan) Rock fragment Earth 9 Runecrafting-icon 28.6
Fireball Fireball Fire 14 Runecrafting-icon 34.8
Vine (Runespan) Vine Water en earth 17 Runecrafting-icon 30.5 of 34.5
Fleshy growth Fleshy growth Body 20 Runecrafting-icon 46.2
Fire storm Fire storm Air en fire 27 Runecrafting-icon 22.5 of 42
Chaotic cloud Chaotic cloud (m) Chaos 35 Runecrafting-icon 61.5

Nebula

Nebula (m) Cosmic en astral 40 Runecrafting-icon 64 of 85.5
Shifter (Runespan) Shifter (m) Nature 44 Runecrafting-icon 86.8
Jumper Jumper (m) Law 54 Runecrafting-icon 107
Skulls Skulls (m) Death 66 Runecrafting-icon 120
Blood pool Blood pool (m) Blood 77 Runecrafting-icon 146
Bloody skulls Bloody skulls (m) Death en blood 83 Runecrafting-icon 144 of 176
Living soul Living soul (m) Soul 90 Runecrafting-icon 213
Undead soul Undead soul (m) Death en soul 95 Runecrafting-icon 144 of 255.5

PlatformenEdit

Platformen zijn de enige manier om van het ene naar het andere eiland te gaan. De speler zal echter een aantal runes moeten betalen wanneer hij een platform gebruikt. Welke runes dit zijn en hoeveel kan gezien worden op het platform zelf of wordt ook weergegeven in de examine tekst van het platform.

De missile platformen verbruiken een mind of chaos rune en een elemental rune. Welke rune verbruikt zal worden, hangt af van de hoeveelheid runes die de speler bij zich heeft. Het rune type waarvan hij er het meeste heeft, zal gebruikt worden. Als de speler van verschillende types evenveel runes heeft, zal het type waarvoor het laagste Runecrafting level vereist is gebruikt worden. Als hij bijvoorbeeld evenveel air runes als fire runes heeft, zal een air rune verbruikt worden.

Eén van de twee mogelijke richtingen bij twee platformen zal echter gratis zijn: de speler zal geen runes verliezen als hij in die richting reist (maar in de andere richting wel!). Hierdoor is het onmogelijk dat spelers vastzitten op een eiland.

Afbeelding Platform Benodigde runes Vereist level
Float platform Float platform 1 air rune 1 Runecrafting-icon
Earth platform Earth platform 1 earth rune 9 Runecrafting-icon
Ice platform Ice platform 1 water rune, 1 air rune 15 Runecrafting-icon
Small missile platform Small missile platform 1 Elemental rune, 1 mind rune 20 Runecrafting-icon
Conjuration platform Conjuration platform 1 body rune, 1 mind rune, 1 rune essence 25 Runecrafting-icon
Missile platform Missile platform (m) 1 Elemental rune, 1 chaos rune 35 Runecrafting-icon
Vine platform Vine platform (m) 1 water rune, 1 earth rune, 1 nature rune 44 Runecrafting-icon
Mist platform Mist platform (m) 1 body rune, 1 nature rune, 1 water rune 50 Runecrafting-icon
Comet platform Comet platform (m) 1 law rune, 1 astral rune, 1 cosmic rune 55 Runecrafting-icon
Skeletal platform Skeletal platform (m) 1 death rune 66 Runecrafting-icon
Greater missile platform Greater missile platform (m) 1 body rune, 1 blood rune, 1 Elemental rune 77 Runecrafting-icon
Flesh platform Flesh platform (m) 1 blood rune, 1 death rune, 1 body rune 85 Runecrafting-icon
Greater conjuration platform Greater conjuration platform (m) 1 mind rune, 1 body rune, 1 death rune, 1 blood rune, 1 soul rune, 1 rune essence 95 Runecrafting-icon

WeetjesEdit

  • Om 22:00 Nederlandse en Belgische tijd, op 28 april 2012, openden er op verschillende plaatsen (Grand Exchange, Catherby en Ardougne) rifts van de Runespan. Vele spelers dachten dat dit de effectieve update was, maar het bleek slechts een voorproefje te zijn voor de update, die de week daarop zou volgen.