FANDOM

Iban Iban(sies: I-ban) er en NPC som sies å skulle være sønnen til Zamorak. Han regjerer over Underground Pass og er hoved-temaet i questen med det samme navnet.

Historie Rediger

Ikke mye er kjent om Ibans tidlige liv, bortsett fra at han var en edel og nøt de fine tingene i livet. Han ble senere medlem i Kinshraen og jobbet under Lord Daquarius ham selv. Til tross for sine overlegne ferdigheter i kamp ble han omringet av the White Knights og drept. Men en ond heks (formodentlig den som ble møtt under questen) fant hans livløse lik og gjorde ham oppstanden. Han tok sin vei til The Underground Pass og gjorde stedet korrupt, han gjorde det til en verden av terror. King Lathas beskriver ham som en "gal galning (Crazy Lunatic) som tror han er Zamoraks sønn." Han er også kjent for faktisk å tro at han er sønn av Zamorak, siden det kunne hjelpe oss å finne ut mer om fortiden hans med denne informasjonen.

Etterfølgere Rediger

Ibans etterfølgere er som regel eventyrere som blir korrupte og forvirrede av stemmene i "the underground pass" Blant dem er:

  • Zamorak monks
  • soulless
  • half soulless (half soulles er eventyrerne som ikke er helt korrupte av stemmene, de blir satt i bur til de er helt "soulless")

Iban har også en liten stamme av goblins, muligens en stamme som Bandos solgte til Zamorak. Sammen med dette, er det mange "velsignete" skapninger i hulen som er beskrevet som Iban's kjæledyr. Iban's etterfølgere er kjent for sine skjegg med svarte robes og hetter som har Iban symbolet på overkroppen. Når det gjelder hans etterfølgere nær hans trone-rom, de er kjent for sitt hvite hår og zamorak robes.

Ting som kan forbindes med ham etter questen:

  • Iban Staff

Trivia Rediger

  • selv om Iban er en Zamorakian sa han seg enig med Kong Tyras (som er Saradomist) i å stoppe Kong Lathas (som også er Zamorakian) i å komme gjennom the underground pass.
  • navnet till Iban kan være en vits fra jagex side, siden utallelsen er I-Ban
  • Men, i den virkelige verden, er også IBAN en etnisitet i Malaysia.
  • Etter fullføringen av Underground pass kan han fortsatt bli sett i sitt kammer fra utsiden, dette er ikke et grafisk bug men bare en bieffekt sett i noen av de eldre questene i forbindelse med infrastrukturen av programmeringen.

180px-Lord Iban after quest

Lord Iban sett etter fullføring av Underground Pass.

  • Hvis Iban faktisk er Zamoraks sønn, må han da være av Mahjarratenes rase, men dette ville ikke forklare hvorfor han skulle være så lett drept av det hvite riddere og hvorfor han ønsker eller trenger å tjene under Lord Daquarius.
  • I The God Letters 11 snakker Zamorak om at Iban skal holde oppe familiens tradisjoner. I et annet brev, nummer 23, spør en spiller Zamorak om Iban er sønnen eller om han er en alning som bare tror han er det, da svarer Zamorak: "Begge", det skal noteres at Iban ble drept av The White Knights, fordi han var en Black Knight, og at han ble "Ressurected" av en gammel heks og at det da er liten sannsynlighet for at han faktisk er Zamorak's sønn.
  • Iban er den spanske måten man sier navnet Ivan, og navnet Ivan i russisk kan oversettes til engelsk som navnet John.
  • Iban er arabisk for 'sønn av' som kan bety at han likevel er Zamoraks sønn.